חשיבות המשחק בחוץ

אם נתבקש, אנחנו ההורים להעלות זיכרונות של חוויות משחק מגיל הילדות, רבים מאתנו יזכרו במשחקי חוץ – תופסת, מחבואים, משחקי כדור, סימני דרך ועוד.
בתקופת הילדות בילינו לא מעט בחצרות, ברחובות השכונה, בגני המשחקים ובחוף הים. לא בטוח שאם ילדנו בעתיד ישאלו על כך, תשובתם תהיה דומה.

ילדים בעולם המערבי, ובישראל בפרט, מבלים זמן רב בבתיהם, ולא במשחק חוץ. ארגון הבריאות העולמי מצא שילדים בישראל הם במקום הרביעי בזמן השימוש במסכים מבין 40 מדינות OECD שנבדקו, ובמקום האחרון (!) מבחינת השתתפות בפעילות ספורט. כן, כן, גם ילדים במדינות קרירות עד קפואות, מבלים הרבה יותר בספורט ומשחק בחוץ לעומת ילדי מדינתנו שטופת השמש. בהחלט נתונים מדאיגים, והם נמדדו עוד הרבה לפני תקופת הקורונה, שהחמירה את המצב בשנתיים האחרונות.
בתקופה האחרונה, ניתן לראות את השפעת ההסתגרות בבתים על היכולות החברתיות, הפיזיולוגיות, הקוגניטיביות והתנהגותיות של לא מעט ילדים.

זה אומר שהגיע הזמן לשנס מותניים, לנעול נעליים ולצאת עם הילדים החוצה.

 

במה תורמים המשחק והפעילות בחוץ?

 

מבחינה פיזיולוגית

  • פעילות החוץ תורמת לחיזוק השרירים, פיתוח ושכלול התנועה, ושיפור התיאום, ויסות הכוח ושיווי המשקל.
  • בחוץ ילדים נוטים להתרוצץ, להפעיל את גופם ולשרוף יותר קלוריות, דבר חשוב כאשר שכיחות הנטייה להשמנת ילדים (ומבוגרים) הולכת וגדלה.
  • ההתעסקות עם חומרים טבעיים ו”מלכלכים” (עלים, חול, בוץ, אבנים, מקלות) תורמת לקידום יכולות ויסות חושי.
  • אור שמש טבעי – משפיע על תחושת הרווחה הנפשית ורמת האושר הכללית. הוא גם חיוני לייצור ויטמין D בגוף.
  • אויר צח – אין כמו לנשום אויר צח, הסיכוי להידבקות במחלות ווירוסים נמוך הרבה יותר מאשר במקום סגור.

מבחינה רגשית וקוגניטיבית (שכלית)

  • החומרים הטבעיים והיעדר המשחקים המובנים מאפשרים מגוון של פעולות חווייתיות וחושיות.
  • הילדים מפתחים את הדמיון, יוצרים ובונים בחול, אוספים אביזרים טבעיים למשחק, משתמשים בעץ או סלע כמבנה למשחק דמיון.
  • משחק חקר – הבנת החומר ושימוש בו (מזיגה, הרטבה, כווצ’וץ), מעקב אחרי צמחים וחרקים, מיון והכללה.
  • פיתוח עצמאות – התנסות במתקנים שונים, חקר עצמאי. התמודדות עם מצבים פחות מוכרים.
  • חשיבה יצירתית – מה אפשר לעשות עם הסביבה, איך אפשר להשתמש במתקן טיפוס באופנים שונים.
  • אומץ והתמודדות עם פחדים וכן ניהול סיכונים.
  • תרגול בנחישות והתמדה – למשל בניסיונות חוזרים לטיפוס במתקן קשה יחסית.
  • אפשר לתרגל עם ילדים אוריינות כמו למשל תפיסה כמותית ומנייה, חקר מדעי ועוד, בצורה חווייתית ופחות “דידקטית”.

מבחינה חברתית

  • מרחב החוץ וגינת המשחקים מספקים הזדמנות למפגש עם אנשים וילדים, מוכרים וחדשים.
  • חיקוי תנועה ופעילות מוטורית של אחרים, מחזק יכולות לא מוכרות.
  • דחיית סיפוקים, והתחשבות באחר – למשל במתן מעבר או תור במתקנים. במשחקים חברתיים למשל משחקי כדור.
  • חיזוק היוזמה ובחירת השותפים. אפשרות להתקרב ולהתרחק במרחב לפי מה שמתאים לי.
  • שיתוף עם אחרים בחוויה – ההנאה המשותפת מחזקת את הקשר החברתי.

בנוסף: משחק בחוץ ופעילות גופנית תורמים גם לילדים עם קשיים שונים כגון – סרבול מוטורי, גמישות-יתר, הפרעת קשב וריכוז, קושי בוויסות חושי, וגם חיזוק הביטחון העצמי ושחרור מופנמות וביישנות.

כמה נקודות ליישום ועוד דוגמאות

  • הבטיחות היא תמיד חשובה, לכן יש לשמור, לסייע או למנוע פעילות על פי מידת הסכנה שבה.
  • יש חשיבות רבה להליכה ברגל, למגע עם הטבע, לכן מומלץ לאפשר גם לתינוקות ופעוטות, לצאת מהמנשא והעגלה, לזחול וללכת.
  • חשוב לאפשר לילד את ההובלה – לחקור, לנסות, להמציא, לטפס.
  • לפי הצורך להביא אביזרים (למשל כדורים), לעודד פעילות גופנית ולאמן יכולות שונות.
  • מומלץ ללמד ילדים משחקי חוץ קלאסיים כגון – ים יבשה, קלאס, שלוש מקלות, תופסת, קפיצה בחבל ובגומי, משחקי כדור ועוד.
  • עוד משחקי חוץ מלהיבים שעובדים יפה: כדורעף בחוף הים או אפילו בגינה שליד הבית, עם ערכת כדורעף אישית לילדים. כדורסל עם סל שמותאם לגובה נמוך יותר לילדים. יש כאלו במספר מגרשי משחקים (חווית המסוגלת הרבה יותר גדולה כשהסל נמוך וכך גם החיבור למשחק).

גם בחורף, אפשר לשים מגפיים ומעיל, לטייל בגשם ולקפוץ בשלוליות. האוויר הצח בריא יותר מהאוויר בחדר הסגור.
כך גם במדינות קרות… משחק חוץ הוא לרוב יומיומי.

ד”ר לימור בשן – פסיכולוגית בשירות פסיכולוגי-חינוכי בכרמיאל ובקליניקה פרטית. עוסקת ביעוץ והדרכת צוותים והורים בנושאי קשיי התנהגות וקשיים רגשיים, חרדה, קשיים חברתיים, קשב וריכוז, יחסים משפחתיים ועוד. 

Author: ד"ר לימור בשן

אני עובדת כפסיכולוגית בשירות פסיכולוגי-חינוכי בכרמיאל ובקליניקה פרטית. עוסקת ביעוץ והדרכת צוותים והורים בנושאי קשיי התנהגות וקשיים רגשיים. מטפלת בילדים, מתבגרים והורים, בהקשר של קשיי חרדה, קשיים חברתיים, בעיות קשב וריכוז, יחסים משפחתיים. עוסקת באבחון פסיכולוגי ופסיכודידקטי וכן בהעברת סדנאות, הדרכות והשתלמויות להורים ולצוותי חינוך.